Margaretakilden
Publisert av Finn Grimsrud den 30.03.22. Oppdatert 13.05.26.
Margaretakilden ligger sydøst for kirken og var viet til Sta Margareta av Antokia. Når pilgrimene kom sydfra over Pilgrimsleden/Grimstigen fra Bjørkelangen var Aurskog kirke et godt sted å hvile ved kilden før ferden gikk videre til Nidarosdomen.. Stedet var i ferd med å gro ned og i 30 år, under 6 ledere av Aurskog historielag og møter med kommunen, vernemyndigheter, menighetsråd, og kirkeverge, vind, tørke, snø og frost, gjorde sitt og ikke minst Covid19. Men endelig 4. september 2021, med stor festivitas ble kilden gjenåpnet. Samtidig med dette arbeidet ble Grimstigen ryddet og merking satt opp. Margaretakilden og Grimstigen er dermed satt på kartet igjen til inspirasjon, trøst og glede i nye 1000 år for dem som vil gi seg ut i forfedrenes spor.